Rätten att uttrycka en tanke.

För någon vecka sen skrev en vän över msn "hacka bort pedofil.se". Jag kunde inte annat än neka. Mitt svar löd: "jag tycker att man ska kunna få uttrycka åsikter fritt. Och detta verkar inte vara en dålig sida. jag förstår om man inte tycker om fenomenet men jag tycker ärligt pedofiler ska accepteras i samhället. Jag tror inte att de är direkt stolta över sin läggning. Därför tycker jag det är bra med en sida som denna. Man kan inte soppa under mattan allt som är dåligt här i världen. jag har inte läst hela sidan än men detta är min grundläggande princip."

"allas rätt att uttrycka en åsikt är grunden för ett pluralistiskt demokratiskt samhälle, att förneka ngn för att man inte tycker som än själv leder bara till förnekelse"


Jag måste medge att det som skrivs på denna sida för mig känns rätt främmande. Min reaktion på innehållet uttryckte jag på detta sätt: "jag måste säga att sidan blir aningen creepy när de börjar beskriva barn som fulländade gudomliga kroppar... uäck, det känns helt förvridet"

Det jag menar är att även om någon har förkastliga tankar är det endast frökastliga handlingar vi kan döma. En sådan handling kan inte vara att uttrycka en åsikt. Vad som är en förkastlig handling är upp till vår gemensamma moral, reglerad och manifesterad i våra lagar, att svara på. Och domen ska endast fällas i en domstol. Utanför domstolen är det åsikter som uttrycks.

vidare skrev jag:

"jag har tänkt på pedofiler och kommit fram till att det skulle vara betydligt bättre om man kunde vara det öppet utan att demoniseras och istället få stöd av omgivningen. För det krävs att samhället inte förkastar dem direkt. men det betyder inte att övergrepp är försvarbart"

Jag hänvisar också till min reflektion "§27. Att tala med fienden"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback