§33. Kulturen - en värld av missförstånd

Människan lever i en verklighet som hon inte har förmåga att greppa. Men hon försöker ordna detta kaos av intryck så gott hon kan. Detta som hon ordnat upp så fint för sig själv ger det paradigm som hon sedan tolkar världen. Problemet är att hennes medmänniskor har andra bilder av världen och det uppstår ett behov av att förklara vad man menar. Problemet är att ingen kan veta vad man menar, endast försöka förstå, tolka den andres försök att visa sin bild av världen. Det är i detta försök att förmedla och och uttolkande som kulturen uppstår. Att försöka förstå den andre kräver fantasi och inlevelse. Eftersom det inte går att veta vad den menar så får den tolkande bilda sin egen uppfattning, bygga upp en egen bild av vad som kan menas. Men den tolkande kan aldrig bygga upp en lika dan bild som den förste eftersom deras grund är olika. Detta leder till en kreativ spiral av nya idéer och tolkningar av världen. Men det är alltid fråga om missförstånd.

Skulle det uppstå perfekt kommunikation så dessa missförstånd upphörde så skulle kulturen dö ut. Vad finns det att tvista om när alla förstår alla. Vad finns det att tala om när alla förstår alla. Jag undrar om kreativiteten skulle försvinna den med. Den skulle ersättas av en otroligt riktad drivkraft där alla visste vilket mål man skulle arbeta för. Människan skulle inte längre vara. Människans väsen är den tolkande individen bland sina medmänniskor - människan är kultur.

(varelser med perfekt kommunikation ska visst finnas i Star Trek. De ska vara mycket fascinerade av konceptet 'kultur'. Vill ni veta mer om detta så fråga din Star Trek-nörd)

Kommentarer
Postat av: k-paw man

det här inlägget får mig att tänka på Neon Genesis Evangelion. En otroligt bra Anime som jag faktiskt rekomenderar alla att se... Även om den inte riktigt tar upp förståelse för varandra utan snarare det att vi aldrig kan fullt ut "connect" till en annan människa... Serien har lite flum om att det är ett AT-fält som håller upp bärriärer mellan människor men trots detta blir det hela väldigt intressant i slutändan. Dessutom dramatiskt och medryckande...

Postat av: Niklas

Hmm, är inte perfekt kommunikation lite av en oxymoron? ;)

Lite som absolut kunskap.

2007-05-09 @ 12:47:32
URL: http://www.last.fm/user/kastchei/
Postat av: Arktos

Om "perfekt komunikation" är en oxymoron [självmotsägelse] eller inte är i detta fall irrelevant eftersom det bara är en beskrivning av en ytterliget som faktiskt (mellan människor) inte finns.

Det är just detta att kommunikation är att överbrygga en avgrund och att i den processen förvrängs informationen.

Vidare; i komunikationen mellan människor består detta överbryggande i två (eller flera) aktiva parter - den förmedlande och den tolkande. Båda använder kreativitet för att nå förståelse. Denna förståelse är aldrig absolut. Det är i denna missförståelse som jag menar att kulturen skapas.

För att förstå varandra helt behövs "perfekt kommunikation", vad det är är en annan fråga. För 'perfekt komunikation' ska vara en oxymon så måste definitionen av kommunikation föresätta att kommunikation aldrig är perfekt om jag försått det rätt. Det har jag ingen invändning emot.

2007-05-11 @ 19:26:13
URL: http://arktos.blogg.se
Postat av: Niklas

Näe, jag tänkte bara vara lite Wittgensteinian med det dära(du vet, det är som vanligt alltså).

Om man antar att kommunikation överbrygger någon avgrund så tänker man sig att dom två sidorna iaf är fasta. Men det är kanske inte självklart? Hur vet förmedlaren t.ex vad han menar med det han säger? Hur vet han att han försöker förmedla en viss information och inte en annan? Finns det inte en risk för missförstånd här eller vet vi jämt vad vi pratar om?

Jag tangerar lite här på en sak vi gick igenom i språk-filosofin. Den skeptiska paradoxen(the sceptical paradox)... Kripke + Wittgenstein ftw. Jag måste erkänna att jag överanvänder just den här paradoxen lite för mycket just nu.

2007-05-11 @ 20:08:54
Postat av: Niklas

Just de: glömde att säga att det här är helt ovidkommande det du pratar om. Jag har bara fått den hära saken på hjärnan, så det genomsyrar det mesta jag tjatar om. :P

2007-05-11 @ 20:10:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback