En duva med tänder samt; §36. Varför EU är ett elitprojekt

Eftersom de europeiska staterna är organiserade så att demos ur en elit väljer representanter som ska styra landet och alltså deligerar makten över landet till denna elit är det denna elit som har makten att kompromissa med andra länder. Eftersom folket inte är med i maktutövandet efter valet blir EU projektet ett elitprojekt. För att EU ska bli mer demokratiskt ser jag två möjliga sätt; antingen ett federalt EU där folken kan rösta till överstatliga institutioner (som EU-parlament, EU-kommissionen etc.), eller att de olika ländernas parlament får mer att säga till om i EU.

Hur detta ska gå till kan man fundera länge på. Det finns flera problem särskilt med den federala varianten. Det som framförallt hindrar framväxten av ett federalt demokratisk EU är att de olika demoi i Europa har olika föreställda gemenskaper. Men å andra sidan tror jag att det håller på att växa fram ett gemensamt europeiskt demos, det tar bara längre tid än vissa vill. Att göra parlamenten mer mäktigare i EU är lättare, problemet är att det gör EU mindre effektivt. Parlamenten är nationalcentrerade vilket är naturligt. Det hela handlar om vart man vill att EU ska gå. (Det är där jag sätter in min kommentar om
den svenska europa politiken). /Om man tycker detta är otillräckligt krävs en omorganisation på nationell nivå. Vilket är en helt annan fråga./

Själv är jag övertygad om att EU behövs och att en federal union är att föredra. Jag tror vidare att det t.ex behövs ett gemensamt Europeisk försvar (en EU-armé rakt ut), det krävs att man har hård makt (förmågan att förstöra och döda) för att den mjuka makten (förmåga att få andra att göra som man vill utan att förstöra och döda eller hota om det) i denna värld. Som det är nu är Europa beroende av USA:s militära kapacitet och det hindrar EU från att genomdriva det den ser som viktigt. Jag är för detta för att jag tror på de europeiska värderingarna. Jag är en duva med tänder.

Kommentarer
Postat av: k-paw man

Jag har inte bestämt mig för om jag för ett federalt EU eller inte. Jag ser både fördelar och nackdelar med det och kan helt enkelt inte besluta mig för vilket jag tycker verkar bäst. I dess nuvarande form är det dock helt riktigt ett elitprojekt och drivs av ett regelverk jag inte tycker är direkt lysande, framför allt är det odemokratiskt, precis som du påpekar. Ett sätt att göra något åt det innan vi bestämmer oss för att det skall bli en federation eller inte finns det en ganska enkel fix på demokratiproblemet. Helt enkelt att överföra den mesta av makten inom EU till europlaparlmanentet istället för som nu ha den mesta makten i ministerråden. Ministerrådet borde agera som verkställande och inte beslutande... Kan jag tycka.
En eu-armé är dock inte så fantastiskt tror jag. USAs totalt misslyckade invasion av Irak, Rysslands envetna bombande av tjetjenien och så många andra oroshärdar i världen bevisar, tycker jag, att militärmakt inte längre är det viktigaste för att få igenom sin politik. Viktigare är pengar, handel och kultur, det är där man kan få igenom de riktigt stora förändringarna på lång sikt. Fast på kort sikt är väl en armé tyvärr nödvändig och då är väl kanske en EU-armé bra... framför allt om Kina fortsätter på sin inslagna bana och Ryssland mer och mer återvänder (eller tvingas att återvända till, beroende på hur man ser det) till sin gamla kallakriget retorik.
lite svammel mitt i natten... ursäkta de ostrukturerade tankarna.

Postat av: Arktos

Precis genom att överföra makten till Euroapparlamentet skulle EU bli mer demokratiskt men det betyder mindre makt och nationalstaterna och derras regeringar och parlament och det bettyder att EU blir mer federalt. Det intressant är att många som är emot EU för att det inte är tillräckligt demokratiskt inte vill att EU ska bli mer överstatligt (federalistiskt) men det det betyder att vi ska ha kvar mellanstatligheten och det är just den som gör EU till ett elitprojekt.
Angående EU-armén så visar det du skriver att du förstår mig. Som världen ser ut är det nödvändigt med en armé. Bara för att man har möjlighet attbegå samma misstag som USA eller Ryssland så betyder inte det att det är det som man ska göra.

2007-07-03 @ 20:56:52
Postat av: Ralf Grahn

Ju längre jag har studerat Europeiska unionen desto mer har jag blivit övertygad om att a) unionen ska grunda sig på unionsmedborgarna; b) europavida och interkontinentala frågor ska avgöras på europeisk nivå; c) regler om enhällighet lika med vetorätt samt koncentrationen på blockerande minoriteter i stället för konstruktiva majoriteter är av ondo.
mvh
Ralf Grahn

2007-07-27 @ 09:20:41
URL: http://grahnblawg.blogg.se
Postat av: Arktos

se vad fint: du håller med mig

2007-07-30 @ 18:36:23
URL: http://arktos.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback