§34.3 - tillägg till moralens cirkel

tidigare: §34 och §34.2

vad som är rätt är det som individen anser är rätt.
Att hävda det man tycker är rätt är en makthandling
att få den andra att tycka som en själv är maktutövning

det är rätt att utöva mjuk makt.
hård makt är är endast rätt att använda mot den som använder hård makt
hård makt är endast förbehållen [den legitima] staten och ska regleras av [den legitima] lagen

Mjuk makt: att övertyga den andre så att hon tycker som du
hård makt: att tvinga den andre att handla som du vill (genom att skada/döda/förstöra eller hota med detta)

Detta är ett samhälle för den psykiskt starke, den fysiska styrkan har underordnats.
Man skulle kunna tänka sig att den hårda respektive mjuka makten kunde bytas ut mot den fysiska respektive psykiska men detta har jag värjt mig mot . Det skulle betyda t.ex. att psykisk tortyr var tolererad och det sätter jag mig emot.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback