§26. Kategorisering

Det verkar finnas ett missförstånd angående den fundamentala mänskliga aktiviteten att kategorisera. Detta är en återkoppling till §24. Det är vanligt har jag märkt att förväxla kategorisering med de kategorier vi delar upp saker i och framför allt vad för mening vi lägger i dessa kategorier.

Först och främst: att kategorisera är inte fel, det är nödvändigt. Om vi inte kategoriserar förlorar vi överblicken över vår värld (detta är sammankopplat med fördomar vilket i sig inte är fel men den utläggningen tar vi en annan gång). Allt vi upplever kategoriserar vi relativt; vi ställer det mot andra upplevelser. Det första vi ser är allt, det är oändligt. Denna oändlighet krymper oändligt med den andra upplevelsen. Vi jämför sedan våra upplevelser med
varandra. De uppleverser som vi tycker bättre om sätter vi högre än andra. Vi har då en framväxande hierarki av olika kategorier.

Det är nu vi kommer till problemet att vi inte tycker om de allmänna kategorierna i världen vi lever i. Det är kategorier som att fetma är dåligt och att man ska se ut på ett visst sätt. Det är kategorier som rik, fattig, smart dum ful snygg (det är inte så enkla kategorier som dessa dikotomiseringar men de fungerar som enkla exempel). Man ser dessa indelningar och ser att det är orättvist. Folk kan inte hjälp att de har hamnat i denna dåliga kategori. Man drar det logiska felslutet att det är dåligt med kategorisering.

Men som jag sa detta är inte kategoriseringens fel, det är kategoriernas värdering som är det man ogillar. Detta felslut leder sådana tankar och åsikter att man inte ska kategorisera och att det är fel att placera människor i fack. Detta är mycket vanskligt då man plötsligt hävdar att man som människa inte ska tänka som en människa. Ens ideal går då plötsligt ut på att inte kategorisera vilket gör att man tar det mänskliga vertyget för att ordna upp världen ur spel. Det är bara det att detta inte är möjligt att göra. I stället kryper kategoriseringen in från andra håll och plötsligt står man där som hycklare.

En annan fallgropp är den att man tror sig funnit en saliggörande kategorihierarki. Jag tänker nu på allahanda extremister/fundamentalister (och kan det vara så att fundamentisterna ramlar in här. jag har en aning om att det just är fundamentister som har lätt att halka dit men det kan ju vara min antagonistiska hållning till fundamentism*). Dessa kan då lätt få för sig att den kategorisering som sker med dessa kategorier är det saliggörande. Exempel på detta är t.ex. kommunism och nyliberalism, men också religiös extremism som korståg och världslig jihad.

*fundamentism - när man utgår från ett antal axiom för att förklara saker genom teorem. Alltså utgår från ett fundament av "sanning" som ska säkerställa att teoremen (slutledningar ur axiomen) visar på sanningar.

Kommentarer
Postat av: Herr G

Mycket spännande och väl uttryckt! Det märks att reflektionerna mer skrivs för en publik.

Mycket väl skrivet!

2007-03-22 @ 00:16:17
Postat av: k-paw man

bloggen innehåller mycket intressanta saker och det är mycket kul att läsa den. synd att rssgrejen inte vill fungera för mig bara.

sen vad gäller kategorisering så håller jag helt klart med att det är nödvändigt och oundvikligt och grundläggande mänskligt att kategorisera det mesta. Däremot tror jag inte att det finns några fasta kategorier och att kategorier kan plockas bort och läggas till. Fet (för att ta ett exempel som för tillfället har lite politisk sprängkraft) är inte en fast kategori, vad som är fethet eller om det ens finns fethet tror jag är kulturellt och samhälleligt betingat och finns i de strukturer som samhället kategorin existerar i utgör. Därför är det logiska misstaget att säga kategorisering är fel inte totalt kan jag tycka (om man nu kan gradera fel...?) men snarare borde folk vända sig mot de kategorier vi väljer att dela in saker i och försöka ändra där och självklart också vilka värden som tilldelas kategorier. Jag tror vidare också att det är i princip lika omöjligt för människor / samhällen att inte värdera som att inte kategorisera.

När kommer nästa inlägg?

Postat av: Arktos

Tack för inlägget. Det fyller ut resonemanget och ligger i linje med mina tankar.

Det jag kan tillägga nu lite snabbt är att visserligen är inte kategorierna fasta, och förvisso är personliga men de är också starkt bundna till kulturen. Även om man inte gillar kategorin "fet-dålig" så är den svår att frigöra sig ifrån. Det betyder inte att man inte ska försöka, men när man gör det ska man hålla i minnet hur svårt det är att frigöra sig.

nästa inlägg kommer när jag haft tid att reflektera. dumma skola!

2007-04-08 @ 16:57:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback