§14. 070213 Storeuropa och civilisationsöverskridning

Man skulle kunna tro att jag är slavofil, det är inte sant. Jag är Eurofil. En eurofil som är undrande över ryssland och vad ryssland är i och för europa. Min europatanke är vid. Jag ser den som en universell tanke och jag vill utvidga europa med tankar från orienten och ryssland. I mitt Europa är Turkiet en del likaså Ukraina och vitryssland. Ryssland själv är också det en del även om ej en del av EU. Men egentligen ha jag inget emot ryssland i ett framtida EU. Då skulle vi verkligen bli en världsmakt. Faktum är att jag vill ha ett starkt Europa som kan påverka världen. För/och jag tror att det är bra för mänskligheten. Europa har gått igenom mycket och kan stå för människovärdet i världen. Vi (Europa) måste knyta Ryssland och Turkiet till oss och på så sätt bygga en gränsöverskridande kulturgemenskap. Att Ortodoxa länder redan är med i EU tyder på att det är dit vi är på väg. Om Turkiet går med oss har vi en brygga till den muslimska världen. Det är farligt att cementera civilisationsgrupperna. Även om det är lätt att gå i de spåren är det bättre att försöka överbrygga dem. Däri ligger min idealism.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback