§38. Frihetens likriktning av samhället

Hur samhället är organiserat ger olika effekter på hur människors liv utformas. När det som i vårt samhälle finns möjlighet att välja sysselsättning leder detta till att människor i högre grad väljer ett yrke med liknande tankar och väderingar.

Om jag inte hade studerat på universitetet hade jag med stor sannolikhet blivit snickare eller byggarbetare. I den miljön hade jag varit främmande. Jag har alltid dragits till filosofi och förståelse. jag hade varit en person med tankarna i det blå.

Det som händer när människor kan välja är att en likrikning sker. Detta kan man även se bland invandrare som väljer att bosätta sig där andra från sin folkgrupp lever. Hade vi istället haft kvar det klasslåsta samhället hade vi istället i högre grad haft blandade sortes människor (dock inte blandade klasser) inom olika yrkesgrupper.

Detta fick mig att minnas något jag tänkte för ca. ett år tag sedan om hur evolutionen i ett postmodernt samhälle fungerar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback