§31. Att förstå - missförstå


Jag kom att tänka på detta iom. rapporteringen från Ryssland och hur Putin framställs. Ryssarna verkar genuint gilla honom. Och tittar man närmare på vad han sysslat med så förstår man det så mycket bättre. Men ju mer jag lär mig om detta desto sämre verkar analyserna jag läser.

Att förstå är så mycket mer än bara översätta språket, språket finns i flera lager och meningen är alltid fast i kontexten. För att förstå det någon säger måste detta förstås i set uttryckande subjektets kontext. Likaså en handling kan aldrig tas ut ur sitt sammanhang. Detta att handlingar (och uttalanden) tolkas utifrån fel kontext är grunden till så mycket missförstånd. Om man vill förstå folks handlingar måste man sätta sig in i den personens värld. Det är så mycket lättare att uttala sig om världen om man inte behöver försöka förstå den andra men så mycket klokare blir man inte.

Kommentarer
Postat av: k-paw man

Egentligen har det väl inte direkt något med det här att göra, men jag tyckte ändå att det var läsvärt:
http://politiskfilosofi.blogg.se/1177404353_boris_jeltsin_lt_oss_.html#comment

Postat av: Arktos

jag tycker det var relevant.

2007-05-04 @ 18:49:34
URL: http://arktos.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback